Surf chick & paardenmeisje & croc hunter - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Judith Huijser - WaarBenJij.nu Surf chick & paardenmeisje & croc hunter - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Judith Huijser - WaarBenJij.nu

Surf chick & paardenmeisje & croc hunter

Door: Juud

Blijf op de hoogte en volg Judith

29 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Aloha!

Zoals ik vorige week zaterdag al schreef ging ik met 2 meiden naar Jefferys Bay met ons gehuurde auto’tje. Nadat we onze foto’s en verhalen online had gezet op de campus in Port Alfed zijn we meteen vertrokken. We reden van Port Alfred over The Sunshine Coast, via Port Elizabeth en Nelson Mandela Bay zo naar Jefferys Bay. Ik heb zelf niet gereden, maar het ging de meiden goed af.. tis dat je hier links moet rijden en de versnellingspook dus ook links zit hehe en dat borden hier vaak gewoon genegeerd worden. Ook rijden Afrikanen vaak op de vluchtstrook, dat is hier dood normaal om te doen wanneer iemand je bijvoorbeeld in wil halen. Echt, sommige verkeersituaties had ik echt moeten filmen.. maar wij houden het save hoor, don’t worry.

Na ongeveer 3 uurtjes zagen we de eerste borden verschijnen van Jefferys Bay die enorm grote vreugde bij ons opwekte (dat staat wel op film haha). Nog even langs de weg gestopt om het bord van “welkom in Jefferys Bay” op de foto te zetten en toen we de main road inreden vielen onze monden open “AAAAAAAAAAAAAAAH allemaal surfshops!” ” Oké even focussen nu, we moeten eerst even het hostel zien te vinden” Enorm veel borden gezien met hostel namen er op, maar nee, niet die van ons. Maar toen, aan het einde van de weg…”ISLAND VIBE!” Echt wat een gaaf hostel, d’r hing echt zo’n relaxte surf sfeer.. je weet toch, overal surfboards, muur schilderingen, een gezellige bar met chill ruimte en alles boven alles.. uitzicht over het strand en een zee met perfecte golven. We hebben besloten maar niet een dorm room te nemen maar gewoon een kamer voor ons 3en. Nou we hebben het geweten, we kregen echt een droom huisje met een mega grote keuken, woonkamer, terras en een prachtig uitzicht, we gilden het uit van geluk! En dat alles voor maar 14 euries p.p. Ohja, we kregen ook nog een rondleiding van een meisje die er werkte, al verstonden we de helft niet, die lui hier spreken ZO snel!

Later hebben we de shuttle bus naar het centrum genomen (3min rijden) en zijn we daar wezen eten bij de Griek wat echt GO-DE-LIJK was! Was alleen wel een beetje jammer dat we werden geforceerd om snel te eten haha, we hadden het voorgerecht nog maar amper toen de bediende vroeg of hij het hoofdgerecht al kon brengen. Daarna naar de “Jolly Dolphin” gerold met onze overvolle buiken. Dit scheen THE place to be te zijn.. denk dat ze bedoelen in het hoofdseizoen of rond een latere tijd maybe, want het was er vrij leeg jammer genoeg, behalve op een paar vage gozers na. De één was zo dronken dat hij een koprol maakte toen hij z’n op de grond gevallen pooltafelbal op wilde pakken en de ander stond te dansen alsof hij mieren onder z’n kleding had. Dus hebben we maar een taxi terug besteld, het is best te lopen naar het hostel, maar dit werd ons afgeraden..de taxi deed er nog geen minuut over of we waren alweer terug, olé.

Toen besloten we maar om es een kijkje te gaan nemen in de bar van het hostel.. en daar was het gelukkig WEL gezellig. De barban, genaamd Kim, was die dag jarig en zat al aan de bar toen we de rondleiding kregen. Dus toen we hem weer zagen was hij, op z’n zachts uitgedrukt, nogal dronken,... Hij heeft ons wel 4x gevraagd waar we vandaan kwamen. Verder hebben we kennis gemaakt met een Engelsman en een klein Afrikaans manneke genaamd Fousé die werkte als bungee jump instructeur. Al met al een erg geslaagde avond, al zijn we wel op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende ochtend al vroeg surfles zouden hebben. Het bleek trouwens dat die gozers ook met ons les zouden hebben haha. Maar toen we ons klaar aan het maken om te gaan slapen werd er op onze deur geklopt, het was Fousé. Hij had Shannon (1 van m’n klasgenoten) overal lopen zoeken, want hij had nog een drankje voor dr, hij heeft serieus op alle hostel deuren geklopt haha. Dus toen is ze in d’r joggingsbroek nog maar ff met hem mee naar de bar gegaan om d’r drankje op te drinken..waar ze meer dan 3 uren over heeft gedaan. Intussen lagen Marloes en ik naar het prachtige geluid van.. nee het waren niet de golven, maar de WC te luisten. Wat een ***** ding, het leek wel alsof we in een trein lagen te slapen. Dus toen Shannon om 03.00 eindelijk weer terug was vroeg ik of ze AJB even naar de WC wilde kijken, 10sec en het was klaar. Bleek dat we gewoon het doortrekhendeltje even omhoog moesten doen, whoeps.

Na een nacht bijna niet geslapen te kunnen hebben omdat ik constant wakker werd om te kijken of het al tijd was om op te staan was het dan eindelijk zo ver! Ik kon echt niet wachten, surfennnn!
De zon scheen al onze kamer binnen en de golven zagen er redelijk goed uit. Heerlijk ontbijtje gehad, pannenkoeken met fruit en siroop, daarna wetsuit aan, surfplank mee en knallen! *ahum* … daar lagen we dan als vissen op het droge te peddelen in het zand, wat moet dat er stom uit hebben gezien. Maar na enige uitleg en technieken op het droge geoefend te hebben mochten we dan eindelijk het water in. Zohé, volgens mij ging het met makkelijker af in Australië, het ging niet zo goed als ik gehoopt had. Ik heb maar een paar seconden op m’n board kunnen blijven staan. MAAR, het lag vast niet aan ons hoor, het waren gewoon slechte golven, verkeerde wind enzo, laten we het daar maar op houden.

Na het surfen heerlijk gedouched, wat gechilled op het strand en gekeken naar dudes die het wel konden. In de avond voor 4euries gegeten bij het hostel, heerlijk verse vis! En na het eten weer gezellig aan de bar gezeten.

De volgende dag gingen we er weer vroeg uit om te surfen, dit keer op eigen houtje. Surfboard&wetsuit gehuurd voor 5 euries, maar helaas waren de golven nu nog slechter dan de dag ervoor, 1 en al schuimkoppen, dus de lol was er al snel af, we waren ook vrijwel als enigste 3 in het water, maar ik heb wel weer eventjes op de plank kunnen staan.
Snelle douche gedaan, uitgechecked en eindelijk gaan shoppen! Rond 16.00 zijn we maar weer richting the bush gegaan.. jup, geslaagd weekend.

Woensdag 26 aug ben ik samen met 3 meiden gaan paardrijden bij een ranch hier in de buurt. Was echt een heerlijke en mooie buitenrit, was wel weer even wennen want ik had al vrij lang niet meer gereden.. zeker voor herhaling vatbaar. (Terwijl ik dit schrijf staren er trouwens een paar aapjes naar me vanuit een struik in de tuin, erg grappig ze hangen hier wel vaker rond. We moeten daarom ook altijd onze deuren en ramen dicht doen als we niet in onze kamer of kantine/woonruimte zijn. Wouter was dit vandaag vergeten en had toen hij z’n kamer binnen kwam een aap op z’n kast zitten die z’n fruit aan het opeten was haha).

Donderdag 27 aug zijn we naar een reptile & raptor center geweest, hier hebben we geleerd over slangen, krokodillen en andere reptielen, maar ook over vogels zoals de uil en grote roofvogels. Ook hebben we veel dieren mogen vast houden wat erg tof was. Toen een brede man, vol tattoo’s de crocs gevangen had legde dier er 1 voor onze voeten neer”So! This one you can touch”.. wij keken elkaar allemaal aan van, meent ie dit nou? Dus voorzichtig 1 voor 1 dat beest geaaid, was echt wel een kick. Toen het dier weer het water in probeerde te gaan riep de man “no, no, don’t let him go back, grab him by the tail!” Dit meen je niet? Huppa, een klasgenoot pakte hem zo bij z’n staart en sleurde hem terug..tsja, wat moet dat moet :p Ook was ik erg verbaasd over de uilen, wat een leuke beesten, net furbies, ze houden er echt van om geaaid te worden en maken er daarom ook een vet lief geluidje bij.

Daarna zijn we Cheetah Breeding Farm geweest, hier fokken ze cheetahs om ze daarna weer uit te zetten. Verder hebben ze twee wees leeuwen welpjes opgevangen, echt wat een schatjes!

Vrijdag hadden we een erg leerzame dag, eerst kregen we een lecture over het ontstaan van verschillende weersomstandigheden en het klimaat in Zuid Afrika. Daarna kregen we les in astrologie, wat ik erg interessant vond. En als laatste hadden we een lecture over amfibieën.
We hebben trouwens ook al wat werkstukken in moeten leveren, voor de eerste moest je de schedels die in het leslokaal staan identificeren en feitjes over die dieren erbij vermelden en voor de tweede moesten we een plant plukken, drogen en opzoeken wat voor plant het was. Op het moment zijn we bezig met een werkstuk over vogels, we hebben foto’s gekregen met vogels erop die we moeten herkennen en over schrijven en we moeten nog een werkstuk maken over amfibieën in Zuid Afrika. Ook zijn we begonnen met onze moduul opdracht, voor deze opdracht moeten we een onderneming plan schrijven voor een wildlife reservaat en we moeten over een paar weken een presentatie geven over een vorm van vervuiling en dan hebben we natuurlijk nog ons gewone huiswerk van de lessen.

Zo, nu weten jullie waar ik hier allemaal mee bezig ben.
Dat was het weer voor deze week, m’n eerst maandje zit er alweer op! Nog 4 te gaan ;)
Ohja, volgende week kunnen we niet naar Port Alfred, dus dan ga ik weer ff online in het internet café.

liefs, juud
Nieuwe foto's staan op :
juudenannie.mijnalbums.nl (in de map, Zuid Afrika)

• 30 Augustus 2009 - 08:59

Thuisfront:

je fotoos ook allemaal even bekeken, mooi met die beesten allemaal, stoere foto ook met die surfboards.Wat betekent NSP op die boards? Niet Staand Proberen? hahaha wat zijn we weer grappig...

• 31 Augustus 2009 - 22:43

Margot:

Yo Juud!! Nogmaals weer vette verhalen en je kan goed schrijven. Stoere foto's echt cool!! Doet me denken aan bush patroll. Dikke kus

• 02 September 2009 - 21:20

Izaak:

jatoccchh, vet vet en je leert ook nog wat
    ik spreek je wel weer

goed uutkieken nou!

• 06 September 2009 - 00:15

Annie:

I'm impressed.
    zit hier zwaar te genieten van je geweldige verhalen en mooie foto's. miss you..
    x an