WEEK 1. Ongewenst visite & township tour - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Judith Huijser - WaarBenJij.nu WEEK 1. Ongewenst visite & township tour - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Judith Huijser - WaarBenJij.nu

WEEK 1. Ongewenst visite & township tour

Door: Juud

Blijf op de hoogte en volg Judith

22 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Port Alfred

MOLO! Poehhh er zijn alweer 3 weken voorbij, wat gaat de tijd snel! Alles gaat hier nog altijd even goed :) De lessen zijn interessant, wel hebben we redelijk veel vrije tijd en is hier maar weinig te doen.. tsja wat moet je in the middle of no where.. haha ‘tis hier net Deinum ;) (remember the Flowerfarm in Cranbourne, Australië waar ik toen met Annie gewerkt heb?) We hebben meestal les van 9.00 tot een uur of 11.00. Vervolgens gaan we om 13.00 lunchen en om 14.00 hebben we soms weer les tot een uurtje of 15.00. Zoals ik al eerder schreef is er geen internet of gsm bereik, dus we zijn een beetje op elkaar aangewezen. Gelukkig is ’t een erg leuk ploegje, van 10 meiden en 1 jongen. Onze dagen op de campus spenderen we met films, spelletjes, luieren in de zon&zwembad, huiswerk en gezellig met z’n allen rond het kampvuur zitten.

Op onze eerste zaterdag avond (1aug) zijn we met z’n allen voor ’t eerst naar Louis Pub gegaan per Taxi busje, dit kost 35 Rand(+/- 3.50). Louis Pub is een café in Alicedale, dit is het enigste dorpje in de buurt, zo’n 15 minuten rijden vanaf de campus. Erg gezellig gehad, dansje gedaan met de locals en zelfs nog meegezongen met Afrikaanse nummers, 1 daarvan gaat als volgt,”Ik heb een toeter,een toeter op myn waterskoeter,ik heb een toeter op myn skoeter en ik toeter op myn skoeter naar jou!” .. tsja, denk je van dat soort liedjes af te zijn… haha. En het mooiste is nog, aan het einde van de avond hoefden we maar ongeveer 5euries pp te betalen!
Eenmaal terug op de campus zijn we allemaal meteen lekker ons bed ingedoken, maar rond 05.30 werden we wakker gemaakt door luid geklop op onze deuren.. “wakey, wakey!”, “Breakfast time!”, “Wake up Africa!”, “Ladies, ladies, ladies!” en zo ging het maar door.. Dus ik tegen m’n kamergenoot, “What? What is happening? Is this serious?”.. Maar toen ik wat beter luisterde besefte ik dat het de mannen uit de pub moesten zijn, wat een stel gekken! Ze hebben hier best lang in de hal rond gelopen en ons proberen over te halen om met ze te komen feesten “First girl out gets a champagne breakfast!”. 1 van de meiden riep “SHUT UP!”waarop een gozer antwoorde “is there a girl wakey wakey?”hahaha. Ook stond er 1 de hele tijd als een meisje te giechelen. Vervolgens zag hij onze voorraad toilet papier en riep ie “need some toilet paperrr?”Op een gegeven moment hebben ze zelfs keihard de muziek aangezet (hadden helaas de stereo buiten laten staan met een hele foute CD erin die we hadden gevonden) Opeens galmde het door de hele bush “Boom boom boom boom, I want you in my room..” aaaaaaaaah! VRE-SE-LIJK! En het ging maar door met de foute nummers, leek wel een rave party joh, maar na een uurtje ofzo werd het dan toch EINDELIJK rustig.
De volgende ochtend bij het ontbijt hoorden hoe het allemaal in elkaar stak. Drie dronken gozers waren opzoek naar “opzoek naar Elmien”(onze lerares). Toen wij onze deuren niet open deden hebben ze een kampvuur gemaakt en de muziek aangezet. 2 meiden hebben Wouter (onze enigste jongen) wakker gemaakt en zijn met een bezem die kant opgegaan en toen zijn ze eindelijk weggegaan.
Terug denkend aan die nacht kunnen we er nu nog steeds echt super hard om lachen, maar op dat moment waren we echt pissig hehe..

Op onze eerste schooldag, maandag 3aug, hebben we eerst een introductie les gehad over de omgeving, de campus en ons moduul boek en rooster gekregen. Daarna volgde een lecture over the big 5 en ander wildlife. Na de lunch gingen we met z’n allen, plus het vrouwtje dat voor ons kookt en schoonmaakt (ja..erg he) in het erg krappe schoolbusje naar de township in Alicedale. Eenmaal aangekomen in the township eerst haar afgezet en daarna een “township tour” gehad, onder leiding van Bongani (onze leraar). De mensen waren erg vriendelijk, allemaal lachen, groeten en zwaaien..wat ik ergens niet verwacht had, omdat ik dacht dat ze het o.a. zouden zien als een invasie van hun privacy. Daar liepen we dan Bongani voorop, wij erachter en achter ons een hele horde kindjes in vieze kleertjes en op blote voeten. De mensen wonen hier echt tussen hun eigen troep in kleine verrotte huisjes en overal lopen gewoon honden en geiten rond. De huisjes zijn gebouwd door de regering zodat iedereen op 1 gezamenlijke plek woont. Bongani vertelde ons dat hij hier ook woont, samen met z’n moeder en 9 zussen (maar hij heeft ook een kamer op de campus). Ook ging hij hier vroeger naar school, totdat z’n moeder erachter wam wat ze op school deden..voornamelijk slapen.. Echt niet best, er word ze dus niets geleerd. Het is dus ook erg moeilijk als je opgroeit in zo’n township om een goede toekomst op te bouwen.. niet te geloven dat wij een stukje verderop al lopen de klagen dat we geen internet hebben..
’s Avond hebben we nog super gezellig met z’n allen om ’t kampvuur gezeten, verhalen vertellen, je weet wel hoe dat gaat ;)

Dinsdag uit eten geweest in Louis Pub, waar we erachter kwamen dat de gozers die ons zaterdagnacht wakker hielden daar in de keuken werken, dus hebben we even een aantal keer Wakey, wakey geroepen en dat soort ongein hehe. Ook moesten we een “Road Kill” drinken, dit is traditie als je nieuw bent in de pub, nou wat een lol. Het is een drankje die over de bar word gegooid en die je dan op moet likken terwijl ondertussen de eigenaar en z’n vrouw met hun vingers het drankje in je gezicht smeren zodat er allemaal rode strepen op je gezicht komen te staan..ROAD KILL!

Woensdag les gehad over overleven in the bush en nog giraffen in onze “achtertuin”zien lopen.

Vrijdag vertrokken we in alle vroegte per busje richting een natuurgebied waar we een wandeling van ongeveer 2 en een half uur gingen doen. Het was een erg vermoeiende maar zeer interessante fieldtrip. We hebben verscheidene sporen gevonden en geanalyseerd en geleerd over verschillende planten. Verder hebben we geleerd hoe je drinkwater kan halen uit het blad van een Aloë plant en het ook nog zelf geproefd (TE vies! Hebben het meteen uitgespuugd) en geleerd over de termieten heuvels die je hier echt heel veel ziet, zijn soms net iglo’s of maanlandschappen.
Zaterdag zijn we dan eindelijk naar Port Alfred gegaan (de campus waar ik de 2de module verblijf, stadje aan de zee) Onze tuinman stond ook nog samen met z’n zoontje voor het hek van de campus te liften, hij moest naar 2 begrafenissen (hier bewaren ze mensen als ze geen geld hebben om ze te begraven en doen dan meerdere begrafenissen in 1x). We zouden eigenlijk om 08.00 vertrekken maar onze leraar kwam pas een uur later.. tsja dat kan hier allemaal gewoon, hij zei al, Afrikaanse horloge loopt anders dan de Nederlandse (grapjas). Hij deed allemaal een beetje geheimzinnig over de oorzaak dat hij te laat was, maargoed de anderhalf uur durende reis was echt geweldig! Veel wildlife gezien zoals verschillende soorten antilopen, giraffes, struisvogels en zelfs leeuwen! Maar toen we van de onverharde weg de verharde weg opging, ging Bongani achter het stuur vandaan en nam de man die naast hem zat het van hem over… raar. Ook werden we op een gegeven moment aangehouden en moesten we aan de kant van de weg stoppen. Een man in een vel pakkie liep een rondje rond het busje en trapte wat tegen de wielen.. en toen mochten we weer verder. Dit bleek een auto controle… oké?! Erg grondig hehe, maarja er rijden hier ook redelijk wat wrakken rond. Toen we eenmaal op de campus in Port Alfred waren vertelde Bongani waarom hij ons zo laat kwam ophalen. Bleek dat de chauffeur die ons eigenlijk brengen nergens te vinden was, dus moest hij iemand anders zoeken. Hij had deze man uit bed getrommeld en reed dus eerst zodat de man nog wakker kon worden, maar officieel mag Bongani niet in een busje rijden dus moesten ze later wisselen..en dat is dan je leraar hehe.