Back in the land of smiles :D Togean holiday time! - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Judith Huijser - WaarBenJij.nu Back in the land of smiles :D Togean holiday time! - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Judith Huijser - WaarBenJij.nu

Back in the land of smiles :D Togean holiday time!

Door: Buleh di Belanda

Blijf op de hoogte en volg Judith

04 November 2013 | Indonesië, Tondano

Inmiddels is er al meer dan een maand voorbij, ik zou pagina's vol kunnen schrijven over alle avonturen er ervaringen.. en dat heb ik dan ook gedaan hehe ;) Hierbij deel ik echter graag de hoogte punten uit m'n dagboek met jullie, veel lees plezier!

M'n laatste dagen in NL waren donker, grauw, nat, stormachtig en koud, maar nog net voordat ik de winterjas uit de kast moest halen zat ik in 't vliegtuig naar m'n boy aan de andere kant vd aardbol (19sept). Vóór vertrek van Terschelling heeft de Stayokay crew me verrast met een suprise goodbye party, daarna was 't tijd om in te pakken en afscheid te nemen van de fam & friends. :p Dus 3 dagen lang Harlingen door gecrossed voor de laatste boodschapjes etc. want 'k kan natuurlijk niet vertrekken zonder pepernoten, speculaas, fryske dumkes, stroopwafels, doe-'t-zelf tompoezen en drop ;)

De tussenstop was dit keer in Abu Dhabi aangezien ik met El Tihad vloog, een ervaring op zichzelf. Vanuit de lucht gezien 1 grote zandbak met wegen naar No Where aangezien ze nog druk aan 't bouwen zijn.
Van het 2de stuk van de reis heb ik niet veel meegemaakt aangezien ik vóór 't opstijgen al sliep. Eenmaal in Jakarta geland belde Sonny, ze waren nog onderweg.. crazy Jakarta traffic! MAAR mijn vriendin uit Duitsland, Thea, die met ons mee zou reizen (kennen elkaar uit Ecuador) zou hij ook opwachten,dus die ben ik meteen gaan zoeken. Heb d'r gelukkig snel gevonden, was fijn elkaar weer te zien! Na een poosje bijkletsen ging m'n telefoon "Honey, where are you? I'm at the airport now!" Opeens zag ik het gezicht dat ik al maanden dagelijks via skype zag.. "I'm right in front of you!" En ja, net zoals dat ik elke airport scene in films gaat ging dat bij ons ook ;)

De volgende dagen hebben we doorgebracht in Jakarta bij vrienden van Sonny, we zijn o.a. op de scooter (met mondkapje voor!) door de crazy traffic van hartje Jakarta gereden om het Nationaal Monument (MONAS) te bezoeken. Vanaf die mega hoge toren (in de vorm van een brande fakkel) kun je uitkijken over een groot deel van Jakarta..alhoewel de smog 't uitzicht behoorlijk verminderd.

Ook zijn we naar Bandung geweest om samen met een indo ex-collega van Vlieland (Eki) naar een grote krater te gaan. Onze tijd in Jakarta afgesloten met een bezoek aan een Reggae bar waar ik had afgesproken met een indo vriendin uit Bali. Te gekke avond, de man waarbij we verbleven ging helemaal loesoe.. bij elke slok bier die ie nam wilde hij met Thea proosten "Theaaaaaa!".

Op naar SULAWESI! Weg van de crazy city! Tegen 't einde vd vlucht werden we verwelkomt door een prachtige zonsopgang, welcome to Sulawesi Paradise! De reis naar Tondano (Sonny's dorp) was minder paradijselijk voor mij aangezien m'n vliegtuig ontbijt er halverwege de slingerweg al uitlag :p

De volgende dag vriendin nr.2 opgehaald.. let the roadtrippin' begin! Aantal bezienswaardig heden in de omgeving laten zien aan the girls en het leven in 't dorp ervaren, we zijn zelfs nog cheerleaders geweest voor 't lokale voetbal team hehe.

Na 'n paar dagen in 't dorp was 't tijd om eindelijk te beginnen aan onze lang trip naar Gorontalo (12 uren in de auto) waar nog 2 zussen (2ling) ons zouden vergezellen om vervolgens per boot naar de Togian islands te gaan (13 uren!). De auto rit was a ride from hell; de weg kronkelde als een malle en de driver reed als een malle! Gelukkig lag ik na het nemen van m'n anti-car-sick-pills in coma. En dan denk je er te zijn na zo veel uren.. en smacht je naar 't hotel, maar neeee, eerst gingen we naar 't huis van de familie van de driver waar we thee hebben gedronken en de nodige foto's met ons genomen zijn. Dáárna wilde hij nog langs z'n tante die met tyfus in 't ziekenhuis lag, de halve fam. was aanwezig en wilde tuurlijk ook met ons op de foto..

The next day (10 okt) zou onze grote overtocht beginnen, eerst langs de ATM aangezien ze die daar niet hebben, maar daarbij ook geen winkels om dan ook maar geld uit te kunnen geven hehe. Om 16.00 waren we aan boord, waar we vervolgens tot 18.40 gewacht hebben totdat ie eindelijk vertrok compleet met kippen en andere goederen. Wat ons wel de gelegenheid gaf om de vissers in de kleine visserbootjes te zien nachtvissen, echt prachtig al die lampjes op hun houten kleine bootjes zo op 't water. In de nacht, terwijl iedereen sliep, zijn Son & ik 't dek op gegaan en hebben we duizenden sterren gezien, zelfs vallende, zo amazing! Toen ik weer wakker werdt en uit 't kleine scheepsraam keek zag ik een prachtig gekleurde lucht en land! Allemaal tropische eilandjes kwamen voorbij met super witte stranden, mega groene jungle, palmbomen, en een zee met de mooiste blauw tinten.
Van de haven op Wakai vervolgens een gratis shuttle speedboot genomen naar Kadidiri, WOW serieus paradise! Behalve luieren & zwemmen hebben we een tocht gemaakt naar 'the jellyfish lake' waarover gezegd werdt dat je er kan snorkelen met kwallen die niet prikken.. een ervaring om nooit te vergeten! Zooo onnatuurlijk en surrealistisch, alsof ik een 3D bril ophad en naar Nat.Geographic zat te kijken. De avonden hebben we doorgebracht op de pier, met de prachtige sterrenhemel boven ons, lichtgevende algen onder ons en oplichtende fireflies om ons heen.. wat een sprookje! En er was nog 'n bdayparty met fireshow :D
Na een paar dagen zijn we van Kadidiri naar Malenge gegaan, na veel gedoe over de prijs vd speedboot, terwijl we die al lang besproken hadden en uiteindelijk dan ook weer op 't zelfde uitkwamen ..sometimes.. ! Malenge is behalve geschikte duik/snorkel plek bekend om de lange pier naar het dorp, damn, wat is dat ding lang zeg... en krakkemikkig wat bleek toen we begonnen aan de lange tocht naar 't dorp, denk dat alleen schoolkinderen em gebruiken, volwassenen gaan per boot naar de wal :p In 't dorp bleken de mensen net zo geintreseerd in ons als wij in hen. Allemaal wilden ze graag een praatje maken en op de foto :) Daar liepen we dan over "straten" van verweerde planken en palen boven 't water oppervlak tussen de houten hutjes op palen met een horde kids achter ons aan.
Eenmaal terug bij onze lodge aan de andere kant (per bootje! ;) )kregen we sonny z'n vangst voor geschoteld aangezien hij dagen had staan vissen ghehe..

Voor dat we het wisten moesten we Togean paradise al verlaten en beginnen aan de lange terug reis. Aan boord stonden dit keer echter mega grote boksen op 't dek.. OMG de bemanning (kapitein en al)gingen karaoke zingen...it's gonna be a long loooong way back :p De volgende ochtend toen we weer aan wal waren afscheid moeten nemen van de german girls (Thea & the twin sisters). Carina bleef nog om Dotz bday een paar dagen later met ons te vieren en heeft samen met mij nog een engelse les gegeven op 'n schooltje. Inmiddels is ze terug naar Bali waar ze al een poosje woond.

It was an awesome adventure.. now it's time to start our real, everyday life in Sulawesi, holiday time is overrrr!

  • 04 November 2013 - 19:00

    Thuisfront:

    nou, wat een mooie verhalen weer.Pas goed op jezelf, take care,veel liefs,groeten aan Son... pap en mam

  • 04 November 2013 - 20:43

    Ish:

    wow juud wat een mooi verhaal. Hahaha die locals zijn ook awsome! Ik heb t hier ook naar mn zin, maar word wel een beetje jaloers natuurlijk.. Take care voorzichtig met de wilde beesten

  • 04 November 2013 - 23:34

    Esther-Hanna:

    Wat een avonturen! geweldig! Door de verhalen en foto's voelt het alsof het zich allemaal om de hoek afspeelt. De wereld wordt heerlijk klein zo. Blijf het fascinerend vinden om te zien wat er is voortgekomen uit de in verhouding "korte" (drie weken durende) reis en avonturen die wij hebben (mee)gemaakt in Noord Sulawesi en Bali. Op welke school hebben jullie Engels gegeven? En die foto met het voetbalteam is ook zo leuk!! is dat het voetbalteam van Tondano? volgende keer moet ik daar ook maar eens komen buurten haha. Ben je ook al bij Nuansa Alam geweest? we moeten echt even mailen!! haha groetjes aan iedereen lieve Juud, en pas goed op jezelf en Sonny. Maar jou kennende moet dat wel goed komen. ^_^

    Liefs, ciums & peluk, xxx
    Esther-Hanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Aloha ^^ Reizen is mijn passie, ik houd ervan nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe culturen & talen te leren kennen en nieuwe plekken te ontdekken. Ooit hoop ik te kunnen zeggen dat ik vrijwel alle landen (nouja..continenten) heb bezocht! ... Tenzij ik voor die tijd m'n plekkie heb gevonden natuurlijk. Life is all about making friends, having fun & creating great memories :) Kijk ook op: juudenannie.waarbenjij.nu voor de verhalen van mijn backpack jaartje. En op: juudenannie.mijnalbums.nl voor foto's van mijn reizen en voor filmpjes kun je kijken op: www.youtube.com/juudenannie "Not all those who wander are lost"

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 31190

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 25 Juni 2015

Home is where the heart is

02 September 2010 - 26 April 2011

Stage in Ecuador

29 Juli 2009 - 28 December 2009

Minor in Zuid Afrika!

17 Augustus 2007 - 17 Augustus 2008

Backpacking

Landen bezocht: