Kort wedding verslag Harlinger courant - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Judith Huijser - WaarBenJij.nu Kort wedding verslag Harlinger courant - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Judith Huijser - WaarBenJij.nu

Kort wedding verslag Harlinger courant

Door: juud

Blijf op de hoogte en volg Judith

04 Februari 2015 | Indonesië, Tondano

Hierbij het verhaal wat ik naar de Harlinger courant gestuurd had en vervolgens was te lezen eind december 2014

Verslag van de trouwerij & Harlinger visite op Noord-Sulawesi

Vanaf het moment dat ik aankwam op Manado airport (7nov) was het flink stressen want er moest nog een hoop geregeld worden voor de trouwerij; Uitnodigingen moesten ontworpen & geprint worden, kleding moest gemaakt worden (ja, ook de bruidsjurk). decoratie, belichting, muziek etc van de feest locatie moest geregeld worden, de juiste papieren moesten getekend & behandeld worden, catering& drank moest gekocht worden (kapot gezocht om wijn & champagne maar dat is hier helaas niet verkrijgbaar en als het al te vinden is is het peperduur!) dat en nog veel meer moesten we nog voor de big day, 24 november zien te regelen. Daarbij hadden we natuurlijk ook nog een huis vol visite; pa & ma Huijser, broertje (Izaak Huijser), Jan van der Mei, Paula Swinkels, Julia Woudstra en Marije Kalsbeek. Verder trok de familie van Sony bij ons in ten tijde van de visite om voor ze te koken e.d. Gelukkig hebben we hier in Tondano (de hoofdstad van de provincie Minahasa een stad op 650 meter hoogte) een ruim huis dus iedereen kon gezellig in huize Sony & Judith logeren.

De grote dag kwam sneller dan verwacht, natuurlijk hebben we wat dingen uit handen moeten geven.. ik hield mijn hart vast dat dit goed zou gaan.. maar helaas bleek op de dag zelf dat 't één en ander toch anders was dan verwacht. De wedding march (muziek) liet op zich wachten bij de entree van de kerk en zelfs zijn getuige en bruidstaart arriveerden veel te laat . Sony zat dus vrijwel de hele dag in de stress omdat hij nog overal achteraan moest, dan mis ik toch wel de Nederlandse gang van zaken. Ook werd ons pas een paar dagen van te voren verteld dat wij niet op de gehuurde trouwlocatie mochten trouwen, maar dit in zijn kerk moest gebeuren. Natuurlijk was dit schokkend nieuws, maar kwamen toen op het idee om er dan met paard en wagen (of zoals dit traditioneel transport hier heet "bendi") heen te gaan. Al met al hebben we iets moois van gemaakt met een mix van Nederlandse, Indonesische & Israëlische trouwtradities en een knalfeest dat doorging tot in de diepe uurtjes van de nacht.

Ik wil graag mijn familie & vrienden die aanwezig waren super veel bedanken voor hun komst en ik vind het erg fijn dat die nu ook hebben kunnen ervaren hoe het hier is. Ik begrijp dat niet iedereen aanwezig kon zijn bij mijn trouwerij helemaal aan de andere kant van de wereld. Dat neemt echter niet weg dat ik jullie niet gemist heb, heb jullie echt ontiegelijk gemist! (de personen in kwestie weten wel wie ik bedoel)

Graag wil ik de mensen die geïnteresseerd zijn uitnodigen om ook Noord-Sulawesi te komen bezoeken, jullie zijn altijd welkom :) (je kunt contact met me opnemen via ju_ud@hotmail.com)

Hierbij wat persoonlijke belevingen van de familie en vrienden uit Nederland;

Marije Kalsbeek;

Een van de landen die ik tijdens mijn wereldreis wilde bezoeken was Sulawesi. Ik had hier veel goede en positieve verhalen over gehoord. Via via ben ik in contact gekomen met Judith en Sony. Zij hebben mij de prachtige omgeving in en rondom Tondano laten zien. Wat was het hier prachtig! Zoveel

ongerepte natuur, met bergen, bossen, jungle en nog heel veel meer. Tevens had ik het geluk om bij de bruiloft (als bruidsmeisje!!) aanwezig te mogen zijn! Wat een prachtige dag. Naast de mooie natuur zijn de Sulawezen erg vriendelijk, aardig en gastvrij. Ik voelde me welkom. Daarentegen voelde ik me soms enorm wit, groot en blond. Vaak werd ik nagestaard, aangezien ze niet gewend zijn aan toeristen. Dit was van beide kanten een beetje wennen. Ook ben ik nog nooit zo vaak op de foto gezet en sta ik tegenwoordig veel op Facebook! Sulawesi is een prachtig land, als je op zoek bent naar prachtige natuur, paradijselijke eilanden (Togian islands) en vriendelijke en gastvrije mensen, ben je op Sulawesi aan het juiste adres Oftewel ik heb een geweldige tijd gehad met Judith, Sonny, vrienden en familie!

Jaring Huijser;

Amsterdam-Kuala Lumpur(Maleisië) 12 uur vliegen, Kuala Lumpur-Denpassar (Bali)3 uur vliegen, Denpassar via Makassar naar Manado nog eens bijna 3 uur vliegen. Vervolgens nog 30-40km over een slingerweggetje in het donker naar Tondano in het uiterste Noordelijke puntje van Sulawesi (vroeger Celebes genoemd). Het is letterlijk een reis door de tijd, de klok loopt daar 7 uur verder en wat het land betreft kom je ook in een andere tijd. Stromend (warm) water, diepriolering, snel internet, 4-baanswegen,vergeet het maar. Toeristen zie je daar ook niet, zo afgelegen is het en weinig mensen spreken redelijk goed Engels. Ik heb veel waardering voor mijn dochter als ik zie hoe zij de situatie accepteert zoals die daar is. Ze beweegt zich als een vis in het water en doet alles met een glimlach op haar gelaat.

Er kwamen nog een paar Harlinger vrienden over voor de bruiloft en het werd erg gezellig. 'sAvonds zaten we buiten en kwam de plaatselijke jeugd bij ons zitten, pilsje erbij, muziekje, smartphones, scooters en veel, heel veel sigaretjes werden er gerookt. Het lijkt wel of iedereen daar rookt. We hebben veel uitstapjes gemaakt en heel vaak vis gegeten, maar daar kun je wel mee aankomen bij de Harlingers. Wij zijn opgegroeid met als eerste voeding moedermelk en daarna vis.

Voor de bruiloft moesten we allemaal in dezelfde stijl gekleed worden door een plaatselijk naaiatelier. De dresscode was: rood,wit en zwart. Voor de dames werd het een rode jurk (lady’s in red) en de mannen een zwart pak, wit overhemd en rode accenten (men in black). Een dag voor de bruiloft zijn we naar het atelier gegaan om kleren te passen en op de dag van de bruiloft, die om 13.00 plaats zou vinden, stonden er om 07.00 al visagisten op de stoep om de dames te plamuren. Om 12.45 vertrok iedereen met versierde auto's naar de kerk waar de plechtigheid zou plaatsvinden. Behalve de bruid en haar vader; die stapten een poosje later in een prachtig versierd karretje met een mooi geborsteld paard ervoor op weg naar de kerk, uitgezwaaid door de buren die massaal op het spektakel waren afgekomen. Kleine kinderen renden naast het wagentje mee naar de kerk waar iedereen op ons stond te wachten. Tussen een haag van familie en genodigden schreden de bruid en de vader naar het bordes voor de kerk en liepen aanstaande man en vrouw naar het altaar. De kerkdienst verliep ongeveer zoals het hier ook verloopt en na een uur was de dienst afgelopen, werd het bruidspaar met bloemenblaadjes bestrooid. Daarna gingen we met een hele stoet auto’s met knallende bruidsmuziek naar een kerk op een werkelijk fantastisch plekje in de natuur waar het burgerlijk huwelijk werd gesloten. Na afloop werd er buiten de bruidstaart aangesneden en champagne geschonken. Iedereen stond te genieten van het weergaloze uitzicht over de vallei met zijn tropische begroeiing en de entourage van een stralende bruid, knappe echtgenoot en de lady’s in

red en the men in black. Het was een filmisch moment wat we nooit meer zullen vergeten, het heeft heel veel indruk gemaakt. Daarna stapten we weer in de auto en reden we naar een andere locatie waar familie en genodigden gezamenlijk een uitgebreid diner kregen aangeboden. Het hele hotel was afgehuurd, familie en vrienden kregen allemaal een kamer, bruid en bruidegom hadden de bruidsuite en in de tuin stond een enorm baldakijn (overkapping tegen eventuele regen)met een lange rij tafels en stoelen. Op de bovenverdieping van het hotel was een dansvloer met muziek verzorgd door bekende D.J.'s uit Manado en het werd nog erg gezellig en laat. Ik hoorde de volgende morgen dat één bezoeker van het feest, een vriend van de bruidegom, die bekend staat als "rockstar" , zijn bijnaam, de weg naar zijn kamer niet heeft gehaald en dat hij op de poolbiljarttafel heeft geslapen. Helemaal in stijl dus.

Dit is in het kort een beschrijving van het huwelijk. Wie het wil zien kan een klein clipje bekijken op internet: http://tondano.wix.com/sjwedding

Jan van der Mei: Voor mij was het verblijf in Tondano om meerdere redenen bijzonder. Met een clubje Nederlanders zo ver weg van huis en toch altijd wat Harlinger praat en humor in de buurt. Dat doet een ouwe seun altijd goed. De bruiloft was een prachtig feest, zo groots ook en met zoveel mensen. De familie en vrienden van Dotz waren allemaal heel aardig en gastvrij, het voelde alsof we meteen deel uitmaakten van een enorm hechte buurtgemeenschap. Het is zo’n andere wereld. Tel daar de bergen, rijstvelden, jungle en tropische eilanden in de buurt bij op en je zit toch wel op een bijzondere plek. Harlingen is mien stadsje, maar Tondano voelde ook als thuis. Bedankt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Aloha ^^ Reizen is mijn passie, ik houd ervan nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe culturen & talen te leren kennen en nieuwe plekken te ontdekken. Ooit hoop ik te kunnen zeggen dat ik vrijwel alle landen (nouja..continenten) heb bezocht! ... Tenzij ik voor die tijd m'n plekkie heb gevonden natuurlijk. Life is all about making friends, having fun & creating great memories :) Kijk ook op: juudenannie.waarbenjij.nu voor de verhalen van mijn backpack jaartje. En op: juudenannie.mijnalbums.nl voor foto's van mijn reizen en voor filmpjes kun je kijken op: www.youtube.com/juudenannie "Not all those who wander are lost"

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 31168

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 25 Juni 2015

Home is where the heart is

02 September 2010 - 26 April 2011

Stage in Ecuador

29 Juli 2009 - 28 December 2009

Minor in Zuid Afrika!

17 Augustus 2007 - 17 Augustus 2008

Backpacking

Landen bezocht: